Thursday, April 30, 2009

Kita Sesama Manusia Bersaudara!

Kesempatan menyertai Usrah Wida', program terakhir anjuran Institusi Usrah bagi sesi 0809 tidak dibiarkan begitu sahaja.

Mari bersama mencari redha Ilahi!


Dalam majlis yang sama, ada diwar-warkan berkenaan satu konvesyen yang diberi nama "Konvensyen Berakhirnya Agenda Zionis".

Sayang sekali, saya tidak berkelapangan pada 9 Mei ini....

Saya doakan agar konvensyen ini dapat diadakan dengan jayanya, dipermudahkan segala urusan dan apa yang lebih penting ialah dapat mencapai misi serta objektifnya untuk (diambil dari sini):

1. Memberikan kefahaman yang mendalam kepada masyarakat khususnya golongan belia terhadap agenda Zionis yang paling utama untuk menguasai dunia sudah berakhir.
2. Membangkitkan kesedaran tentang bahaya projek Zionis untuk menguasai dunia dan sejauh manakah kesan kewujudan mereka kepada dunia sejagat.
3. Membuat pendedahan kepada masyarakat terhadap propaganda Zionis di dalam mendirikan Israel Raya.
4. Memberikan persepsi yang sebenar kepada masyarakat terhadap status terkini agenda Zionis.
5. Memberikan kesedaran tentang langkah-langkah yang boleh dimainkan oleh masyarakat bagi menghadapi agenda Zionis.


Hati ini segera teringat kepada bait-bait lirik dalam lagu bertajuk Keamanan nyanyian Various Artist Nasyid negara yang terdiri dari Rabbani, Hijjaz Brothers dan Raihan.

Get this widget | Track details | eSnips Social DNA


Keamanan, Kedamaian, Keharmonian
D
an Kasih sayang
Harapan dalam kehidupan
Setiap insan


Hulurkan bantuan
Kepada yg memerlukan

Perhatian dan Pembelaan

Belah kasihan


Hentikan sengketa
Hilangkanlah penderitaan

Kita sesama ma
nusia
Bersaudara


Penderitaan...memang secara kasarnya dilihat itu satu penderitaan. Tetapi jika kita lihat dari pandangan mata hati, ini adalah satu cara bagaimana Allah mahu menaikkan martabat umat Islam iaitu peluang untuk mendapat SYAHID.

"Sesungguhnya Allah s.w.t telah membeli diri orang-orang Mu'min, jiwa-jiwa mereka dan harta kekayaan mereka dengan menyediakan bagi mereka Al Jannah (syurga). Mereka berperang di jalan Allah, mereka membunuh (musuh-musuh Allah) dan mereka dibunuh (oleh musuh-musuh Allah). (Itu telah menjadi) janji yang benar dari Allah di dalam Taurat, Injil dan Al Quran. Dan siapakah yang lebih menepati janjinya (selain) daripada Allah? Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu, dan itulah kemenangan yang besar." (Surah Al-Taubah: 111)

Kita perlu bersatu. Kita perlu berpadu. Kita perlu elakkan persengketaan, terutamanya di kalangan kita umat Islam.

"Kamu tidak akan masuk syurga hingga kamu beriman, dan kamu tidak beriman hingga kamu saling mencintai (kerana Allah). Apakah kamu mahu jika aku tunjukkan pada satu perkara jika kamu kerjakan perkara itu maka kamu akan saling mencintai? Sebarkanlah salam di antara kamu!" (HR. Muslim)

Kita perlu eratkan persaudaraan kita. Walau bagaimanapun kita berbeza, akidah kita tetap sama dan mari sama-sama kita usahakan agar ikatan ukhuwah antara kita mekar harum mewangi dengan dibajai oleh iman dan taqwa.

"Bekerjalah kalian, maka Allah dan Rasul-Nya serta orang-orang yang beriman akan melihat pekerjaan kalian itu dan kalian akan dikembalikan kepada (Allah) Yang Maha Mengetahui akan yang ghaib dan yang nyata, lalu diberitakan-Nya kepada kalian apa yang telah kalian kerjakan." (At-Taubah: 105)

Ya Allah, kepadaMu jua kuletakkan segala urusan. Tiada dayaku melainkan kekuatan dariMu.



Ayah, tanggal 30 April menyaksikan umurmu mencapai genap 60 tahun. Kudoakan agar Allah sentiasa merahmati dan memberkati hidupmu..hidup kita sekeluarga. Kumohon doamu agar anakmu ini menjadi anak solehah yang akan setia berbakti kepada ibubapanya, iaitu ibu dan dirimu, ayah...tidak kira di kala ibu dan ayah masih hidup ataupun setelah dijemput Ilahi.

No comments: