Wednesday, April 22, 2009

Is it too late to apologize?

"Pernah tak aku buat silap"

"Di mana silapnya aku?"

"Bila masa aku buat silap?"

"Aku buat silap dengan siapa?"

"Apa silap yang aku dah buat?"



Wajar tak jika ditambah satu lagi soalan, iaitu:

"Kenapa saya buat silap?"

Sebenarnya tatkala saya menulis di ruangan ini, saya baru sahaja buat silap dengan seseorang...

Bermacam-macam perkara menerjah benak fikiran, bercampur baur:

Apa nak buat ni..nak minta maaf ke.
Betul ke saya ada buat salah dengan dia.
Apa yang saya dah buat salah pada dia...salah ke tu?
Habis tu dia takda buat salah pape la pada saya.

Lebih kurang begitulah apa yang berlegar-legar di kepala...nauzubillah, memang tidak dinafikan nafsu amarah ada datang menyergah dan sedikit sebanyak mempengaruhi diri.

"Ya Allah, berilah hambaMu ini petunjuk, hidayah dan kekuatan agar diri ini tidak menyimpang jauh dariMu lantas tidak termasuk dalam golongan orang yang mendapat murkaMu...."


.......... ..........





Alhamdulillah, saya telah menghulurkan kemaafan. Lantas perasaan bercampur baur yang dirasai tadi terus hilang, digantikan dengan ketenangan dan hati terasa senang.

Tewaslah syaitan dalam usahanya untuk memecahbelahkan manusia.

“Demi diri manusia dan Yang menyempurnakan kejadiannya (dengan kelengkapan yang sesuai dengan keadaannya); serta mengilhamkannya (untuk mengenal) jalan yang membawanya kepada kejahatan, dan yang membawanya kepada bertaqwa. Sesungguhnya berjayalah orang yang menjadikan dirinya - yang sedia bersih - bertambah-tambah bersih (dengan iman dan amal kebajikan). Dan sesungguhnya hampalah orang yang menjadikan dirinya - yang sedia bersih - itu susut dan terbenam kebersihannya (dengan sebab kekotoran maksiat). (Al-Syams: 7-10).

Syaitan telah menghiasi kemaksiatan dan kesesatan serta perangkapnya sehinggalah ia kelihatan baik dan indah di mata manusia dan membuatkan kita ragu-ragu untuk membezakan manakah yang benar-benar hak dan manakah yang batil. Hal ini ada dinyatakan dalam al Quran dalam surah Al-An'am, ayat 43:

"Maka mengapa mereka tidak memohon kepada Allah dengan tunduk merendahkan diri ketika datang seksaan Kami kepada mereka, bahkan hati mereka telah menjadi keras dan syaitan pun menampakkan kepada mereka kebaikan apa yang mereka selalu kerjakan". (Al-An'am: 43)

Istighfar... bersihkanlah hati ini daripada sifat-sifat mazmumah.

Kesyukuran saya panjatkan kepada Allah kerana memelihara saya dan rakan saya. Hanya Allahlah sebaik-baik penolong. Tiada sesiapa yang dapat melindungi kita daripada serangan dan tipu daya syaitan melainkan Allah s.w.t.

"Aku memohon ampun kepada Allah yang tidak ada Tuhan selain Dia, yang hidup dan selalu jaga; dan aku bertaubat padaMu."


2 comments:

~ZuLhAiRi~ said...

salam 'alayk

alhamdulillah, satu tulisan yang ringkas namun mampu menyentuh hati...

terus maju lg...insyaAllah

milik Allah said...

waalaikumsalam,

doakan saya...terima kasih kerana sudi menjengah.

minta tunjuk ajar ya.