Sunday, April 26, 2009

Put Your Lights On

Kenal tak Santana? Ala, guitaris terkenal tu.

Bagaimana pula dengan Everlast?

Sebelum ini saya pernah mendengar lagu-lagu beliau, Santana dan Everlast. Antara lagu-lagunya adalah seperti Santana feat. Rob Thomas bertajuk "Smooth" manakala lagu popular nyanyian Everlast pula ialah "What its like." Masa tu, saya masih menuntut di sekolah menengah.

Sekarang, khususnya pertengahan tahun lepas (2008)....saya ingat lagi. Masa itu saya sedang sibuk dengan persediaan FYP dan peperiksaan akhir sem. Ya, di kala bulan April seperti sekarang ini.
Tengah saya mencari-cari bahan untuk laporan FYP saya, saya tergerak untuk mencari lagu-lagu dari Santana. Nak dengar bunyi petikan gitar dari beliau.

Dalam senarai lagu-lagu beliau di YouTube, antaranya ialah lagu gandingan beliau dengan Everlast yang bertajuk "Put your lights on". Pernah dengar sedikit lagu ini semasa menonton rancangan Las Vegas di 8tv. Tak terpikat lagi masa tu. Jadi, saya pun cubalah mendengar lagu tersebut. Kebiasaannya saya akan mencari lirik lagu bagi lagu-lagu yang saya nak dengar (sambil-sambil tu boleh nyanyi sekali). Jadi, sama jugalah semasa saya mahu mendengar lagu ini.

Saya begitu terkejut kerana di hujung lagu ini terdapat kalimah syahadah yang hanya dilafazkan oleh seorang Muslim. Tanggapan pertama saya ketika itu, "Adakah everlast mahu mengkotak-katikkan kalimah Lailahaillah ini dengan menggunakannya di dalam lirik lagu ini? Ini satu penghinaan". Saya benar-benar terkejut, saya dengar sendiri Everlast menyanyikan bait kalimah ini dalam lagunya. Wah, ini tidak boleh jadi. Saya pun teruskan mencari bukti.

Masya Allah, rupa-rupanya Everlast atau nama sebenarnya Eric Schrody (Irish-American rapper) telah memeluk Islam. Alhamdulillah, sungguh tidak saya sangka dan sebenarnya saya rasa kagum bagaimana seorang rapper boleh memeluk Islam. Selama ini, yang saya tahu Cat Steven (British musician) yang sekarang ini dikenali sebagai Yusuf Islam yang telah memeluk Islam.

Beruntunglah orang-orang yang menjadikan Islam sebagai agamanya sebagaimana sabda Rasulullah SAW : "Sungguh beruntung orang yang beragama Islam" (Hadis Riwayat Muslim)

Saya tidak tahu mengapa... tetapi alhamdulillah, Allah telah melintaskan ke dalam fikiran saya hari ini untuk mencari info berkenaan Everlast. Saya rasa terpanggil untuk mengetahui bagaimana dia boleh memeluk Islam. Tahun lepas, saya tidak terfikir pula. Syukur kepadaNya, saya menemui artikel sesi temuramah mengenai dia.

Apa yang menarik ialah, bila ditanyakan bagaimana dan melalui apa beliau boleh mengenali Islam, apa yang beliau jawab ialah:

I come from a Catholic family and had over 10 years contact with a Muslim family named Bashir.
What particularly impressed me was the fact that they never tried to convince me about Islam. They never attempted to convert me. The way this family lived together was simply exemplary. I already had faith in a creator, and with time the religion of this family began to interest me, and I began to ask questions, which were also answered. Only after that did I become conscious that Islam is a religion which also accepts and respects Jesus, but not as a God, rather as a Prophet made of flesh and blood. Likewise, I found Islam to be all-encompassing, uniting all religions and Prophets in itself. The words and the exemplary life of the Holy Prophet Muhammad are a direct way to God and the connection to the truth. "Islam is like gas into the car."

Masya Allah, benarlah seperti dinyatakan dalam al Quran:

"Tidak ada paksaan untuk (memasuki) agama (Islam); sesungguhnya telah jelas jalan yang benar daripada jalan yang salah. Kerana itu, barangsiapa yang engkar kepada Thaghut dan beriman kepada Allah, maka sesungguhnya ia telah memegang tali yang amat kuat yang tidak akan putus. Dan Allah Maha Mendengar Maha Mengetahui." (Al Baqarah:256)

Hati...Hidayah... Ya Allah, kurniaan dariMu kupinta.

Dari Abi Zar r.a., Rasulullah SAW bersabda, (Hadith Qudsi) "Firman Allah Taala: Wahai hamba-hamba-Ku, Aku telah haramkan ke ats diri-Ku kezaliman dan Aku jadikan kezaliman itu juga haram ke atas kamu semua maka janganlah berlaku zalim sesama sendiri. Wahai hamba-hamba-Ku, semua kamu adalah sesat kecuali orang-orang yang mendapat petunjuk-Ku, maka mintalah hidayah daripada-Ku, nescaya akan Aku berikan. Wahai hamba-hamba- Ku semua kamu adalah dalam kelaparan kecuali orang yang mendapat makanan daripada-Ku, maka mintalah daripada-Ku nescaya Aku berikan kepadamu. Wahai hamba-hamba-Ku semua kamu adalah tidak berpakaian kecuali orang yang Aku berikan kepadanya pakaian, maka mintalah daripada-Ku nescaya akan Aku berikan. Wahai hamba-hamba-Ku, kamu semua melakukan salah dan silap setiap masa dan Aku adalah pengampun dosa-dosa, maka pohonlah keampunan daripada-Ku nescaya Aku akan ampunkan..." (Hadis Riwayat Muslim)



No comments: