Friday, October 21, 2011

Personaliti

Sesungguhnya keseimbangan sangat penting dalam kehidupan Itulah sebabnya kenapa di dalam Islam istilah Wasatiah amat sinonim dalam menjadikan Islam sebagai cara hidup. Wasatiah a.k.a kesederhanaan amatlah dituntut dalam kehidupan kerana sesungguhnya Allah amat membenci sesuatu yang melampau. Tidak terkecuali dalam hal ibadah, usahlah kita terlalu melampau. Banyak contoh yang boleh kita ambil, antaranya ialah dalam ibadah berpuasa. Jika sudah tiba waktu berbuka, janganlah bertangguh.

Keseimbangan dalam diri juga amat penting dan pelajaran yang saya dapat daripada pertemuan dengan seseorang yang amat bermakna dalam hidup saya sekarang (maaf tidak dapat dinyatakan siapakah gerangannya) ialah dalam soal personaliti, tidak ada soal salah atau betul. Yang penting, seimbang. Contoh, introvert-ekstrovert. Tidak salah jika seseorang itu pendiam (introvert) dan usahlah demand kepadanya untuk menjadi ekstrovert (peramah) kerana personaliti iaitu tabiat semulajadinya sudah sebegitu. Walaupun begitu, itu tidak bermakna orang yang introvert tidak boleh menjadi ekstrovert. Ada beberapa situasi yang akan menjadikan beliau sebagai seorang yang ekstrovert. Contohnya semasa membuat presentation di hadapan majikan mahupun supervisor.

Saya sedang belajar untuk menerima keadaan diri sendiri seadanya. Selama  ini saya punya kesukaran untuk menerima hakikat bahawa Allah telah menciptakan saya sebegini rupa, beserta semua pakej yang ada. Kerana Allah Maha Pencipta. Allah berhak melakukan apa sahaja yang Dia kehendaki. Selaku hambaNya yang tiada langsung kuasa, syukur dan menerima sepenuh jiwa segala pemberianNya adalah perkara yang semestinya dilakukan.

Sungguh indah ciptaan Allah.

Allah menciptakan kita akal, tetapi sejujurnya saya masih tidak menjumpai cara berfikir yang sebenarnya.
Mungkin saya yang terlalu berfikir secara melampau hinggakan gajah di hadapan tidak mampu dilihat. Maksudnya, mungkin apa yang saya cari sebenarnya ada di hadapan saya, cuma saya sahaja yang masih tidak perasan.

Ah, mungkin. Perkataan itulah yang sepatutnya saya hindari. Astaghfirullah...


Wallahualam, kekosongan jiwa dan fikiran yang melanda sedikit sebanyak terisi. Kesabaran dalam menempuhi dugaan hidup amatlah mudah untuk diungkapkan tetapi hanya Allah yang tahu adakah terungkap melalui perbuatan ataupun tidak.

Tuesday, October 18, 2011

Bayi

Tenangnya dapat pegang baby...

Tuesday, August 23, 2011

Healing



"It's so hard to explain what I'm feeling...but I guess it's okay."

Sami starts his song with this magical words that intrepret what had happen to most of us.
Yes, it is not easy to let our feeling go. It is not easy to define what we truly feel. As for example, we feel that we love Allah but how can we describe the love. In the top show Lau Ka Na Bainana, if the host ask any person the question of "what would you say or do if Rasulullah is there right in front of you". In my observation of two or three series of that show, nobody can really describe what would they do or say if Rasulullah is here.

The first time I heard this song entitled Healing by Sami Yusuf is when I'm staying over my friend's house and I get to watch a show in TV Al Hijrah. I cannot recall specifically the title of the show but it is all about Sami Yusuf.

This song really gets me. I am in the middle of confusion and finding who I really am. There's a big hole in my heart that needs to be fill but I do not know what should I fill it with. CORRECTION - I might know what to fill but the right question is HOW TO FILL IT.

"Heal and you will be healed".

The answer is there...




Friday, May 20, 2011

Guru


G.U.R.U

Tak sangka, orang panggil saya cikgu.

Tak sangka, saya memilih untuk menjadi cikgu.





Gambar ini adalah gambar sewaktu menghadiri kursus Genius Aulad tahun lepas.







Pengalaman mengajar di pelbagai peringkat umur dan tahap adalah sesuatu yang amat bermakna kerana selain daripada mengajar, saya turut belajar. Selain dari menjadi cikgu, saya juga turut menjadi pelajar. Pelajar-pelajar itulah guru saya.

Bermula dari GSTT, beralih pula ke guru tadika dan kini, insya Allah memilih profession dalam bidang pendidikan biarpun bukan sebagai guru bersijil KPLI ataupun DPLI.

Kita merancang dan Allah turut merancang. Sesungguhnya perancangan Allah itu adalah yang terbaik.

Sunday, April 17, 2011

Pensil Faster

Masya Allah. Lama sudah tak tengok TV. Alhamdulillah, semasa bertandang makan tengah hari di rumah Kak Rozita, kesempatan untuk menonton TV tidak dilepaskan. Tambahan pula kak Ita subscibe Astro Citra, filem yang sedang ditayangkan pada waktu itu adalah filem Pensil.

Selalu dengar filem ini diperkatakan. Filem ini pun sudah lama ditayangkan, mungkin pada sesetengah orang filem ini dikira sudah basi berbanding dengan filem-filem lain yang sedang/baru di pawagam.

Pensil merupakan filem yang menarik, sarat dengan mesej yang seperti "kena' saja dengan keadaan diri ini sekarang. Betapa seorang yang cacat begitu gigih mencari rezeki di bumi Allah yang luas, ditambah dengan pergantungannya yang tidak putus-putus kepada Allah. Benarlah bahawa siapa yang berusaha, dialah yang akan dapat. Janganlah tunggu rezeki tu datang bergolek, memang takdanya. Kita perlu berusaha. Ikhtiar. Perlu rajin. Rajin berusaha, rajin beribadah, rajin berdoa, rajin membantu ibu bapa, rajin membantu masyarakat.

Kalau nak disenaraikan, memang banyaklah mesej dan iktibar yang boleh diperolehi daripada filem terbabit. Filem ini menjadi motivasi buat diri ini untuk terus gigih menjayakan perniagaan yang sedang dijalankan ini. Perniagaan akhirat.

Tengah hari tengok filem Melayu, malam pula habiskan tonton filem Faster. Sebelum ni dah tengok separuh, tiba-tiba malam ni rasa nak tahu kesudahan cerita tersebut. Masya Allah, punyalah terkejut tengok filem tu sampai tertumpah air kopi yang sedang diminum waktu itu.

Faster, filem lakonan The Rock, menceritakan tentang bagaimana seorang banduan yang baru keluar dari penjara pergi menuntut bela atas kematian abangnya. Gerun apabila menonton The Rock menarik picu pistol tatkala membunuh orang-orang yang terbabit dengan pembunuhan abangnya. Senangnya tembak orang, sampai-sampai saja terus pistol diaju dan picu ditarik. So heartless....

Nevertheless, it is an interesting movie.

Friday, April 15, 2011

Manusia boleh berubah


Gambar ini mengingatkan saya tentang sesuatu. Betapa seronoknya menjadi seorang pelajar, apatah lagi sewaktu menjalani kehidupan sebagai remaja.

Pelajar-pelajar di dalam gambar ini bakal menghadapi peperiksaan SPM pada tahun ini. Semoga mereka berjaya dalam pelajaran.

Kadang-kadang saya terfikir, bolehkah manusia ini berubah? Kebanyakan pelajar yang menghadapi masalah dalam pelajaran sering terlibat dengan permasalahan lain terutamanya masalah displin. Apakah puncanya? Jika ditanya, mereka tiada motivasi untuk ke sekolah. Mereka merasakan sekolah itu seperti sebuah penjara. Kenapakah mereka boleh merasa sehingga sebegitu rupa? Teruk sangatkah sekolah sehingga boleh disamakan dengan penjara?

Masakan penjara itu teruk, kerana kita sedia maklum bahawa kebanyakan kitab-kitab yang dihasilkan oleh para mujahidin Islam dihasilkan sewaktu mereka di penjara. Ini bermakna, proses pembelajaran dan pengajaran masih berlaku walaupun di dalam penjara sehinggakan naskah-naskah buku yang hebat dapat ditulis!

Saya memahami dari mana perasaan terpenjara itu datang. Saya juga memahami kenapa perasaan terpenjara itu yang dijadikan sebagai alasan. Kebebasan; itulah keinginan sebenar tetapi mahu bebas daripada apa?

Saya meyakini bahawa manusia boleh berubah. Diharapkan pelajar-pelajar terbabit mahu dan mampu untuk berubah.

p/s: Lama tak dengar khabar mereka. Bagaimanalah agaknya keadaan mereka sekarang....

Wednesday, January 26, 2011

Past

Kenapa kita menghadapi kesukaran untuk melupakan masa silam yang pahit?

Bukan susah pun kan...tapi, ia akan lebih sukar dilupakan jika masa silam itu menghantui hidup.

Hopeless...thats the right word to describe my feeling right now.

May Allah give me the strength to passthrough this test

Tuesday, January 18, 2011

Feelings

video

Credit to Opick for the beautiful song that leave a good mark to my heart.