Thursday, April 30, 2009

Kita Sesama Manusia Bersaudara!

Kesempatan menyertai Usrah Wida', program terakhir anjuran Institusi Usrah bagi sesi 0809 tidak dibiarkan begitu sahaja.

Mari bersama mencari redha Ilahi!


Dalam majlis yang sama, ada diwar-warkan berkenaan satu konvesyen yang diberi nama "Konvensyen Berakhirnya Agenda Zionis".

Sayang sekali, saya tidak berkelapangan pada 9 Mei ini....

Saya doakan agar konvensyen ini dapat diadakan dengan jayanya, dipermudahkan segala urusan dan apa yang lebih penting ialah dapat mencapai misi serta objektifnya untuk (diambil dari sini):

1. Memberikan kefahaman yang mendalam kepada masyarakat khususnya golongan belia terhadap agenda Zionis yang paling utama untuk menguasai dunia sudah berakhir.
2. Membangkitkan kesedaran tentang bahaya projek Zionis untuk menguasai dunia dan sejauh manakah kesan kewujudan mereka kepada dunia sejagat.
3. Membuat pendedahan kepada masyarakat terhadap propaganda Zionis di dalam mendirikan Israel Raya.
4. Memberikan persepsi yang sebenar kepada masyarakat terhadap status terkini agenda Zionis.
5. Memberikan kesedaran tentang langkah-langkah yang boleh dimainkan oleh masyarakat bagi menghadapi agenda Zionis.


Hati ini segera teringat kepada bait-bait lirik dalam lagu bertajuk Keamanan nyanyian Various Artist Nasyid negara yang terdiri dari Rabbani, Hijjaz Brothers dan Raihan.

Get this widget | Track details | eSnips Social DNA


Keamanan, Kedamaian, Keharmonian
D
an Kasih sayang
Harapan dalam kehidupan
Setiap insan


Hulurkan bantuan
Kepada yg memerlukan

Perhatian dan Pembelaan

Belah kasihan


Hentikan sengketa
Hilangkanlah penderitaan

Kita sesama ma
nusia
Bersaudara


Penderitaan...memang secara kasarnya dilihat itu satu penderitaan. Tetapi jika kita lihat dari pandangan mata hati, ini adalah satu cara bagaimana Allah mahu menaikkan martabat umat Islam iaitu peluang untuk mendapat SYAHID.

"Sesungguhnya Allah s.w.t telah membeli diri orang-orang Mu'min, jiwa-jiwa mereka dan harta kekayaan mereka dengan menyediakan bagi mereka Al Jannah (syurga). Mereka berperang di jalan Allah, mereka membunuh (musuh-musuh Allah) dan mereka dibunuh (oleh musuh-musuh Allah). (Itu telah menjadi) janji yang benar dari Allah di dalam Taurat, Injil dan Al Quran. Dan siapakah yang lebih menepati janjinya (selain) daripada Allah? Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu, dan itulah kemenangan yang besar." (Surah Al-Taubah: 111)

Kita perlu bersatu. Kita perlu berpadu. Kita perlu elakkan persengketaan, terutamanya di kalangan kita umat Islam.

"Kamu tidak akan masuk syurga hingga kamu beriman, dan kamu tidak beriman hingga kamu saling mencintai (kerana Allah). Apakah kamu mahu jika aku tunjukkan pada satu perkara jika kamu kerjakan perkara itu maka kamu akan saling mencintai? Sebarkanlah salam di antara kamu!" (HR. Muslim)

Kita perlu eratkan persaudaraan kita. Walau bagaimanapun kita berbeza, akidah kita tetap sama dan mari sama-sama kita usahakan agar ikatan ukhuwah antara kita mekar harum mewangi dengan dibajai oleh iman dan taqwa.

"Bekerjalah kalian, maka Allah dan Rasul-Nya serta orang-orang yang beriman akan melihat pekerjaan kalian itu dan kalian akan dikembalikan kepada (Allah) Yang Maha Mengetahui akan yang ghaib dan yang nyata, lalu diberitakan-Nya kepada kalian apa yang telah kalian kerjakan." (At-Taubah: 105)

Ya Allah, kepadaMu jua kuletakkan segala urusan. Tiada dayaku melainkan kekuatan dariMu.



Ayah, tanggal 30 April menyaksikan umurmu mencapai genap 60 tahun. Kudoakan agar Allah sentiasa merahmati dan memberkati hidupmu..hidup kita sekeluarga. Kumohon doamu agar anakmu ini menjadi anak solehah yang akan setia berbakti kepada ibubapanya, iaitu ibu dan dirimu, ayah...tidak kira di kala ibu dan ayah masih hidup ataupun setelah dijemput Ilahi.

Monday, April 27, 2009

A Night To Unite



Dalam post saya bertajuk "Basikal Tua", saya ada mengatakan yang saya teringatkan lagu Handlebars nyanyian Flobots di kala saya menonton sketsa lakonan yang dipaparkan semasa majlis IU Dinner.

Saya sempat merakamkan satu scene, di mana salah seorang pelakon utamanya menyanyikan sebuah lagu iaitu lagu Taubat Seorang Hamba oleh kumpulan Irsyadee feat. Hafiz Hamidun. Sememangnya barisan pelakon pada malam tersebut begitu berbakat. Diharapkan segala kelebihan yang ada tidak disalahgunakan. Gunakanlah ke arah kebaikan.


"dasyatnya suara dia" itu yang kedengaran di akhir video. harap maklum


Saya turut ingin menyelitkan sekali beberapa gambar yang sempat dirakamkan melalui lensa yang telah dibawa bersama malam itu.



Gambar ini menunjukkan sebilangan saudara seIslam di MMU sekalian yang sehingga kini setia menyokong IU. Teruskan menyokong IU dan bersama-samalah kita memartabatkan Islam di bumi tercinta ini.



Ini pula barisan penggerak program-program IU yang telah mendedikasikan diri mereka untuk menjalankan tanggungjawab yang tergalas di bahu sebaik mungkin. Insya allah, ganjaran pasti menanti buat kalian dari Yang Esa atas usaha ikhlas kalian.



Oh ya, ini ada satu lagi gambar yang memuatkan sebilangan hadirin lain yang datang pada malam itu.


Harapan saya agar ukhuwah yang terjalin tidak hanya terhenti di sini. Walau di mana bumi dipijak, di situ Islam dijunjung. Walau apa jua badai yang melanda, jika ikatan ukhuwah itu bertunjangkan iman dan taqwa kerana Allah, tiada apa yang mampu memutuskannya.

"Rasulullah SAW bersabda, maksudnya, "Manusia yang paling dikasihi Allah ialah orang yang memberi manfaat kepada orang lain dan amalan yang paling disukai oleh Allah ialah menggembirakan hati orang-orang Islam atau menghilangkan kesusahan daripadanya atau menunaikan keperluan hidupnya di dunia atau memberi makan orang yang lapar. Perjalananku bersama saudaraku yang muslim untuk menunaikan hajatnya, adalah lebih aku sukai daripada aku beriktikaf di dalam masjid ini selama sebulan, dan sesiapa yang menahan kemarahannya sekalipun ia mampu untuk membalasnya nescaya Allah akan memenuhi keredhaannya di dalam hatinya pada hari Qiamat, dan sesiapa yang berjalan bersama-sama saudaranya yang Islam untuk menunaikan hajat saudaranya itu hinggalah selesai hajatnya nescaya Allah akan tetapkan kakinya (ketika melalui pada hari Qiamat) dan sesungguhnya akhlak yang buruk akan merosakkan amalan seperti cuka merosakkan madu."
(Hadis Riwayat Ibnu Abi Dunya)"

Sunday, April 26, 2009

Put Your Lights On

Kenal tak Santana? Ala, guitaris terkenal tu.

Bagaimana pula dengan Everlast?

Sebelum ini saya pernah mendengar lagu-lagu beliau, Santana dan Everlast. Antara lagu-lagunya adalah seperti Santana feat. Rob Thomas bertajuk "Smooth" manakala lagu popular nyanyian Everlast pula ialah "What its like." Masa tu, saya masih menuntut di sekolah menengah.

Sekarang, khususnya pertengahan tahun lepas (2008)....saya ingat lagi. Masa itu saya sedang sibuk dengan persediaan FYP dan peperiksaan akhir sem. Ya, di kala bulan April seperti sekarang ini.
Tengah saya mencari-cari bahan untuk laporan FYP saya, saya tergerak untuk mencari lagu-lagu dari Santana. Nak dengar bunyi petikan gitar dari beliau.

Dalam senarai lagu-lagu beliau di YouTube, antaranya ialah lagu gandingan beliau dengan Everlast yang bertajuk "Put your lights on". Pernah dengar sedikit lagu ini semasa menonton rancangan Las Vegas di 8tv. Tak terpikat lagi masa tu. Jadi, saya pun cubalah mendengar lagu tersebut. Kebiasaannya saya akan mencari lirik lagu bagi lagu-lagu yang saya nak dengar (sambil-sambil tu boleh nyanyi sekali). Jadi, sama jugalah semasa saya mahu mendengar lagu ini.

Saya begitu terkejut kerana di hujung lagu ini terdapat kalimah syahadah yang hanya dilafazkan oleh seorang Muslim. Tanggapan pertama saya ketika itu, "Adakah everlast mahu mengkotak-katikkan kalimah Lailahaillah ini dengan menggunakannya di dalam lirik lagu ini? Ini satu penghinaan". Saya benar-benar terkejut, saya dengar sendiri Everlast menyanyikan bait kalimah ini dalam lagunya. Wah, ini tidak boleh jadi. Saya pun teruskan mencari bukti.

Masya Allah, rupa-rupanya Everlast atau nama sebenarnya Eric Schrody (Irish-American rapper) telah memeluk Islam. Alhamdulillah, sungguh tidak saya sangka dan sebenarnya saya rasa kagum bagaimana seorang rapper boleh memeluk Islam. Selama ini, yang saya tahu Cat Steven (British musician) yang sekarang ini dikenali sebagai Yusuf Islam yang telah memeluk Islam.

Beruntunglah orang-orang yang menjadikan Islam sebagai agamanya sebagaimana sabda Rasulullah SAW : "Sungguh beruntung orang yang beragama Islam" (Hadis Riwayat Muslim)

Saya tidak tahu mengapa... tetapi alhamdulillah, Allah telah melintaskan ke dalam fikiran saya hari ini untuk mencari info berkenaan Everlast. Saya rasa terpanggil untuk mengetahui bagaimana dia boleh memeluk Islam. Tahun lepas, saya tidak terfikir pula. Syukur kepadaNya, saya menemui artikel sesi temuramah mengenai dia.

Apa yang menarik ialah, bila ditanyakan bagaimana dan melalui apa beliau boleh mengenali Islam, apa yang beliau jawab ialah:

I come from a Catholic family and had over 10 years contact with a Muslim family named Bashir.
What particularly impressed me was the fact that they never tried to convince me about Islam. They never attempted to convert me. The way this family lived together was simply exemplary. I already had faith in a creator, and with time the religion of this family began to interest me, and I began to ask questions, which were also answered. Only after that did I become conscious that Islam is a religion which also accepts and respects Jesus, but not as a God, rather as a Prophet made of flesh and blood. Likewise, I found Islam to be all-encompassing, uniting all religions and Prophets in itself. The words and the exemplary life of the Holy Prophet Muhammad are a direct way to God and the connection to the truth. "Islam is like gas into the car."

Masya Allah, benarlah seperti dinyatakan dalam al Quran:

"Tidak ada paksaan untuk (memasuki) agama (Islam); sesungguhnya telah jelas jalan yang benar daripada jalan yang salah. Kerana itu, barangsiapa yang engkar kepada Thaghut dan beriman kepada Allah, maka sesungguhnya ia telah memegang tali yang amat kuat yang tidak akan putus. Dan Allah Maha Mendengar Maha Mengetahui." (Al Baqarah:256)

Hati...Hidayah... Ya Allah, kurniaan dariMu kupinta.

Dari Abi Zar r.a., Rasulullah SAW bersabda, (Hadith Qudsi) "Firman Allah Taala: Wahai hamba-hamba-Ku, Aku telah haramkan ke ats diri-Ku kezaliman dan Aku jadikan kezaliman itu juga haram ke atas kamu semua maka janganlah berlaku zalim sesama sendiri. Wahai hamba-hamba-Ku, semua kamu adalah sesat kecuali orang-orang yang mendapat petunjuk-Ku, maka mintalah hidayah daripada-Ku, nescaya akan Aku berikan. Wahai hamba-hamba- Ku semua kamu adalah dalam kelaparan kecuali orang yang mendapat makanan daripada-Ku, maka mintalah daripada-Ku nescaya Aku berikan kepadamu. Wahai hamba-hamba-Ku semua kamu adalah tidak berpakaian kecuali orang yang Aku berikan kepadanya pakaian, maka mintalah daripada-Ku nescaya akan Aku berikan. Wahai hamba-hamba-Ku, kamu semua melakukan salah dan silap setiap masa dan Aku adalah pengampun dosa-dosa, maka pohonlah keampunan daripada-Ku nescaya Aku akan ampunkan..." (Hadis Riwayat Muslim)



Wednesday, April 22, 2009

Is it too late to apologize?

"Pernah tak aku buat silap"

"Di mana silapnya aku?"

"Bila masa aku buat silap?"

"Aku buat silap dengan siapa?"

"Apa silap yang aku dah buat?"



Wajar tak jika ditambah satu lagi soalan, iaitu:

"Kenapa saya buat silap?"

Sebenarnya tatkala saya menulis di ruangan ini, saya baru sahaja buat silap dengan seseorang...

Bermacam-macam perkara menerjah benak fikiran, bercampur baur:

Apa nak buat ni..nak minta maaf ke.
Betul ke saya ada buat salah dengan dia.
Apa yang saya dah buat salah pada dia...salah ke tu?
Habis tu dia takda buat salah pape la pada saya.

Lebih kurang begitulah apa yang berlegar-legar di kepala...nauzubillah, memang tidak dinafikan nafsu amarah ada datang menyergah dan sedikit sebanyak mempengaruhi diri.

"Ya Allah, berilah hambaMu ini petunjuk, hidayah dan kekuatan agar diri ini tidak menyimpang jauh dariMu lantas tidak termasuk dalam golongan orang yang mendapat murkaMu...."


.......... ..........





Alhamdulillah, saya telah menghulurkan kemaafan. Lantas perasaan bercampur baur yang dirasai tadi terus hilang, digantikan dengan ketenangan dan hati terasa senang.

Tewaslah syaitan dalam usahanya untuk memecahbelahkan manusia.

“Demi diri manusia dan Yang menyempurnakan kejadiannya (dengan kelengkapan yang sesuai dengan keadaannya); serta mengilhamkannya (untuk mengenal) jalan yang membawanya kepada kejahatan, dan yang membawanya kepada bertaqwa. Sesungguhnya berjayalah orang yang menjadikan dirinya - yang sedia bersih - bertambah-tambah bersih (dengan iman dan amal kebajikan). Dan sesungguhnya hampalah orang yang menjadikan dirinya - yang sedia bersih - itu susut dan terbenam kebersihannya (dengan sebab kekotoran maksiat). (Al-Syams: 7-10).

Syaitan telah menghiasi kemaksiatan dan kesesatan serta perangkapnya sehinggalah ia kelihatan baik dan indah di mata manusia dan membuatkan kita ragu-ragu untuk membezakan manakah yang benar-benar hak dan manakah yang batil. Hal ini ada dinyatakan dalam al Quran dalam surah Al-An'am, ayat 43:

"Maka mengapa mereka tidak memohon kepada Allah dengan tunduk merendahkan diri ketika datang seksaan Kami kepada mereka, bahkan hati mereka telah menjadi keras dan syaitan pun menampakkan kepada mereka kebaikan apa yang mereka selalu kerjakan". (Al-An'am: 43)

Istighfar... bersihkanlah hati ini daripada sifat-sifat mazmumah.

Kesyukuran saya panjatkan kepada Allah kerana memelihara saya dan rakan saya. Hanya Allahlah sebaik-baik penolong. Tiada sesiapa yang dapat melindungi kita daripada serangan dan tipu daya syaitan melainkan Allah s.w.t.

"Aku memohon ampun kepada Allah yang tidak ada Tuhan selain Dia, yang hidup dan selalu jaga; dan aku bertaubat padaMu."


Tuesday, April 21, 2009

Basikal Tua

Jom kita dengar, baca dan lihat dengan teliti paparan kali ini.
Buka pintu hati anda, dan nilailah cebisan hikmah ini seadanya.

"Handlebars by Flobots"

video

Tatkala melihat sketsa yang memuatkan scene Hafizuddin menunggang basikal tua semasa majlis IU Dinner Ahad lalu, membuatkan saya terus teringat kepada lagu ini.

Ini adalah klip video yang direka oleh salah seorang pengguna YouTube. Official video clip lagu ini adalah dalam versi animasi. Sangat menarik tetapi sayang tidak dapat ditonton.

Kita boleh melihat lagu ini dari pelbagai perspektif. Pada perspektif saya, lagu ini boleh membawa kita menyusuri mindset "pemimpin" orang barat..tidak kiralah dari peneraju negara, hinggalah kepada peniaga. Untuk membaca beberapa komen tentang lagu ini, sila klik di sini dan sini.

Sekadar itu dahulu. Insya allah ada sambungannya...

Friday, April 17, 2009

KepadaNya diletakkan segala urusan


Pesan pada hati, sekiranya kau peroleh kejayaan, janganlah kau berbangga diri kerana kejayaan itu pinjaman Allah dan bila-bila masa sahaja boleh ditarik balik...




Pesan juga pada hati, sekiranya kau menghadapi kegagalan, usah bersedih hati kerana kegagalan ini merupakan satu bentuk ujian Allah untuk menguji sejauh mana kau tabah menghadapinya dan kemudian bangkit darinya...




Alangkah susahnya mendidik hati, sedangkan ia adalah pandangan Tuhan, menjadi wadah rebutan malaikat dan syaitan.

Alangkah susahnya mendidik hati, bila dipuji sombong menghiasi diri, bila diuji pencaci dibenci sehingga berdendam sampai mati, bila nafsu melingkari rasa seperti perbuatan diredhai...


Didiklah hati menuju kebenaran demi mencari redha Ilahi!!!


"Ketahuilah bahawa dalam setiap jasad itu ada seketul daging yang apabila ia baik, maka baiklah seluruh jasad dan apabila ia rosak, maka rosaklah seluruh jasad. Ketahuilah ia adalah HATI"
(Riwayat Bukhari dan Muslim)


Ya Allah, ku serahkan segala urusanku kepadaMu. Tiada dayaku melainkan dariMu Allah...


Tuesday, April 14, 2009

Wanita itu saudara perempuan bagi lelaki

Segalanya milik Allah; itu tagline yang saya pilih tatkala hati ini masih ragu-ragu sama ada benar-benar ingin membuat satu account untuk blog ataupun tidak.

Segalanya milik Allah, itu adalah antara sebab utama mengapa tangan ini akhirnya men"click" pada "create a blog" di ruangan google. Alhamdulillah, ilham yang datang dariNya ini membuahkan kekuatan untuk saya melakar nukilan ikhlas tulus dari hati.

Saya selaku seorang hamba Allah yang diciptakan dalam bentuk wanita ingin berkongsi sedikit sebanyak mengenai lontaran saya berkaitan hal wanita. Suka untuk saya nyatakan di sini bahawa blog ini tiada langsung unsur feminisme ataupun yang sama waktu dengannya. It is very universal, you can get all the things you want (or maybe not) in this blog insya allah. I try my very best to make this blog valuable to all.

Seperti yang kita sedia maklum, melalui sejarah telah membuktikan bahawa Islam muncul ketika sebahagian manusia menolak keinsanan wanita, menganggap wanita hanya sebagai satu makhluk yang dijadikan semata-mata untuk berkhidmat kepada lelaki. Zaman jahiliyyah yang dilihat telah kembali ke zaman kini...

Itulah kelebihan Islam; Islam menghormati dan mengikhtiraf keinsanan serta keupayaan wanita untuk memikul tuntutan agama, tanggungjawab dan peluang memasuki syurga. Wanita punyai hak keinsanan yang setaraf dengan lelaki kerana wanita dan lelaki adalah cabang kepada pohonan yang satu dan saudara yang dilahirkan oleh bapa yang satu iaitu Adam dan dari ibu yang satu iaitu Hawa.

Berdasarkan tajuk post ini, wanita itu saudara perempuan bagi lelaki. Dalam Islam, tiada ikatan yang lebih utama melainkan ikatan tauhid. Ikatan tauhid lebih utama berbanding ikatan darah mahupun bangsa mahupun jantina.

Tidak dinafikan, secara peribadi...saya turut mengalami kesukaran pada mulanya dalam mengetahui cara sebenar bagaimana untuk bergaul dengan kaum bukan sejenis (muslimin). Tanpa saya sedari, ayah...abang...adik lelaki...sepupu lelaki...malah datuk saya adalah lelaki. Pemikiran saya terlalu sempit, hanya memandang kaum bukan sejenis itu adalah orang-orang yang bukan mahram dengan saya. Tetapi, sebenarnya ia tidak hanya terbatas kepada itu.

Segalanya bermula dari apa yang kita ada...saya ada ayah, saya ada abang dan adik lelaki. Dengan merekalah saya perlu belajar bagaimana untuk bermuamalah dengan muslimin lain.

Saya masih dalam proses pembelajaran. Saya yakin ada juga antara kita di luar sana yang mempunyai masalah yang sama dengan saya.

Saya mempunyai pandangan yang pesimistik, sinikal dan berat sebelah terhadap muslimin. Ya, itulah saya sebelum saya mengetahui hakikat yang sebenar bahawa:

"Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan (beramah mesra antara satu dengan yang lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih bertaqwa di antara kamu (bukan yang lebih keturunan atau bangsanya). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Mendalam PengetahuanNya (akan keadaan dan amalan kamu). - Surah Al Hujurat ayat 13.

Terang lagi nyata, Allah tidak menciptakan sesuatu dengan tujuan sia-sia. Setiap ciptaanNya, aturanNya, perancangan dan sistemNya Maha Agung, Dialah tuhan yang Maha Bijaksana.

Siapa kita untuk menafikan hakikat bahawa lelaki dan perempuan saling memerlukan dalam kehidupan kita di dunia yang merupakan medan untuk kita bercucuk tanam agar hasilnya dipetik di akhirat nanti.

Insya allah di lain waktu saya kongsikan lagi perihal ini. Mungkin saya akan kongsikan jua apa yang saya perolehi dari buku John Gray yang famous itu, "Men are from Mars, Women are from Venus". Buku ini banyak membantu saya untuk lebih mengenali dan lebih menghargai ciptaan Allah paling terbaik ini iaitu MANUSIA.


....Dan bertaqwalah kepada Allah yang kamu sering meminta dengan menyebutkan namaNya serta peliharalah silaturrahim kaum kerabat, kerana sesungguhnya Allah sentiasa memerhati (mengawas) kamu (Al-Nisa:1)

Satu Permulaan

Di sini langkahku bermula...

Sokongan dan dorongan dari kalian amat dialu-alukan dan ribuan terima kasih dahulu dihulurkan.

Semoga usaha ini tidak sia-sia.