Thursday, July 23, 2009

Sumolah

Ada sesiapa yang tidak pernah menonton filem ini?

Seingat saya, saya pernah menontonnya tapi tidaklah dari awal. Walaupun begitu, saya rasa saya tidak membuang masa kerana filem ini merupakan antara filem "high profile" dan mesejnya sangat mendalam.

Saya pernah terbaca berkenaan kekecewaan Afdlin Shauki, selaku pengarah dan merangkap pelakon utama di dalam filem ini, atas sambutan hambar dari rakyat Malaysia terhadap filem Sumolah ini.

Memang tidak diragui langsung berkenaan perkara itu. Dari saya sendiri pun, saya tak terfikir langsung utk menontonnya.Hanya setelah hampir 2 tahun filem ini ditayangkan, barulah saya menontonnya dan saya mendapati filem ini sebenarnya "brilliant".

Adakah disebabkan oleh masalah publisiti?

Atau..

Adakah masalah content filem yg tidak dapat menarik penonton utk pergi menontonnya?

Barisan pelakon di dalam filem ini mantap-mantap belaka, malah filem ini juga turut dibintangi oleh pelakon popular lagi berbakat dari Singapura yg lebih dikenali sebagai Phua Chu Kang. Walaupun di dalam filem ini beliau tidak memegang watak yg karakternya sama seperti PCK itu, tetapi saya tabik dgn kebolehan beliau melakonkan watak antogonis yg begitu berkesan.

Entahlah, nak salahkan orang lain...1 jari dituding ke sana, 4 jari lagi tertuding ke diri sendiri.

Saya masih merasakan industri perfileman di negara kita punyai peluang utk menjadi salah satu saluran pendidikan rakyat dan menjadi medium paling berkesan bagi dakwah secara khususnya.

Tetapi apa yg dikesali ialah, keuntungan yg menjadi tunjang utama yg perlu diraih. Jadi, pihak-pihak tertentu menghalalkan apa jua cara demi matlamat terbabit. Keluarlah filem-filem yang melalaikan dan kadang-kadang, tiada langsung nilai baik dari segi agama, moral mahupun kehidupan. Bukan semua filem kita begitu, tetapi kebanyakannya begitu.

Tiba-tiba saya rasa macam nak ceburkan diri ke bidang ni. Saya rasa saya perlu lakukan sesuatu, tetapi apakah "sesuatu" itu agaknya?

No comments: