Sunday, May 16, 2010

Katakan tidak kepada Topeng!

"Jangan hidup bersembunyi di balik topeng, nanti kita lebih sibuk mengurus topeng daripada memperbaiki diri. Takut disebut miskin, takut disebut gagal...hidup dalam ketakutan kehilangan topeng. Tidak pernah punya waktu untuk berprestasi. Orang jujurlah orang yang punya waktu banyak untuk berprestasi kerna dia tidak sibuk menyembunyikan diri". - Abdullah Gymnastiar.

Rujukan: Etika Bisnis Dalam Islam 5

Saya begitu terkesan tatkala mendengar kata-kata ini.

Ya, tidak saya nafikan mungkin selama ini itulah yang saya lakukan. Tidak kiralah dalam keadaan sedar ataupun tidak.

Mungkin selama ini saya hidup bertopeng dan sibuk menguruskan topeng tersebut tanpa menyedari, sewajarnya saya berlaku jujur.

Bukan hanya jujur kepada orang lain, tetapi saya perlu jujur dengan diri saya sendiri.

"Ya Allah, aku bersyukur dengan segala kurniaanMu. Jadikanlah aku hambaMu yang benar-benar tahu bersyukur. Pimpinlah aku Ya Allah. Hanya Engkaulah sebaik-baik pelindung"

2 comments:

Anonymous said...

manusia mana yang tidak mempunyai topeng? kalau tak di muka, di hati, di tangan , akal, dsb. Tapi perkara mcm ni hanya dia dan DIA saja yang tahu.

1/1000 000 000 di muka bumi ini saja yang benar-benar jelas. Itu pun kalau masih hidup.

milik Allah said...

Benar, siapalah yang tiada topeng pada dirinya.

Saya hargai komen dari Amel. Setiap dari kita punyai pandangan dan cara pemikiran kita yang tersendiri. Itulah yg membuatkan kita unik.

Tema bagi entri ini ialah kejujuran. Mungkin tajuk "Jujur vs Topeng" lebih sesuai kot kan.