Friday, September 11, 2009

Cogito Allah Sum




Biarpun masih baru membacanya separuh jalan, suka utk saya kongsikan di sini bagaimana buku ini memberi makna kpd saya. Sejajar dgn apa yg dijelaskan oleh Syed Naquib Al Attas, ilmu bermaksud ketibaan makna ke dalam diri.


Sebelum itu, sy ini mengucapkan terima kasih yg tidak terhingga kpd adikku yg tersayang Aini dan Athirah atas pemberian buku tersebut. Maaf kerana mengambil masa yg agak lama utk membacanya. Alhamdulillah waktu ini ada kesempatan utk akak menyelak buku ini.




Saya tak berhajat utk menulis sinopsisnya di sini. Insya allah ia boleh dibaca di ruangan blog http://e-leeyana.blogspot.com/2009/01/cogito-allah-sum.html

Secara ringkasnya, buku ini menceritakan senario yg berlaku di kalangan muda mudi, tidak kiralah walau di zaman apa yg mereka sedang lalui. Bahkan, buku ini ditulis oleh penulis muda, semuda 22 tahun!

Saya tidak berniat utk memberi komen tentang perkara teknikal, tidak kiralah dari segi susunan kata mahupun cara penyampaian, tetapi apa yg ingin saya kongsikan ialah berkenaan apa di sebalik kisah cinta Rayyan-Ain-Aini yg diselitkan di dalam buku ini.

Pada awalnya, saya seakan tidak dapat menerima apa yg penulis tuliskan. Timbul rasa seperti tertipu. Yerlah, di kulit hadapan ada ditulis "Novel Inspirasi bagi pencari Tuhan" tetapi di dalamnya duk tulis pasal cinta tiga segi. Geli geliman jadinya. Alhamdulillah, sekarang saya sudah dapat "tangkap" apa yg penulis cuba sampaikan menerusi kisah terbabit. Bagaimana saya boleh menangkapnya? Apakah gerangannya tangkapan terbabit? Mari saya jelaskan.

Saya dapat memahaminya apabila saya kaitkan dgn apa yg terjadi kepada seorang teman saya. Dia punyai perspektif yg sangat negatif terhadap agama, walaupun sebenarnya dia dahulu belajar di sekolah agama. Pendek kata, dia punyai asas agama dan didedahkan tentang agama Islam sejak kecil lagi.

Di usianya (teman saya itu seorang lelaki juga) sekarang yg melebihi 30an, masalah rumahtangga yg dia alami telah membuatkan hidupnya tunggang langgang, malah telah membuatnya hanyut seperti sekarang. Dia merasakan masalah yg dia alami dalam hidupnya adalah masalah yg paling berat dan tidak ada sesiapapun yg mempunyai masalah seberat dia.

Kaitannya dgn watak Rayyan ialah, bilamana pengalaman buruknya serta kekecewaan yg dia alami dalam usahanya meraih cinta seorang wanita membuatkan dia lebih hanyut dalam kemaksiatan dan kemungkaran.

Ia telah membuatkan saya terfikir, selaku wanita, betapa besarnya kuasa yg terdapat dalam diri seorang wanita itu dalam membinasakan hidup seorang lelaki, dan begitu juga sebaliknya. Wanita turut punyai kuasa dalam memperelokkan hidup seorang lelaki. Impak wanita terhadap lelaki amat besar, bak kata pepatah yg sering kita dengar, "Di sebalik kejayaan seorang lelaki itu pasti ada seorang wanita di belakangnya". Saya tidak berhajat utk menghuraikan maksud pepatah itu, terpulang pada pemahaman masing-masing tetapi, itulah kaitannya kisah cinta yg dipaparkan itu dgn apa yg berlaku pada watak utama cerita terbabit.

Apabila saya membaca berkenaan apa yg difikirkan oleh Rayyan, terutama yg berkaitan dgn Ain ataupun Aini, saya jadi gerun. Rasa takut dan bimbang timbul, khuatir jika saya pernah membuatkan mana-mana lelaki (tidak kiralah sama ada yg saya kenali ataupun tidak) mengalami hal sama yg terjadi pada Rayyan.

Jika ingin tahu apakah yg saya maksudkan itu, jangan lepaskan peluang utk membaca buku Cogito Allah Sum ini ya.


"Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu, jangan sampai aku sesat atau disesatkan (syaitan atau orang yg berwatak syaitan), berbuat kesalahan atau dianggap salah, menganiaya atau dianiaya (oleh orang lain), dan bodoh atau diperbodohkan."
(Riwayat Abu Daud no.5094, al-Tarmizi no.3427, al-Nasa'i, Ibn Majah, Al-Tirmizi mengatakannya hasan sahih)

No comments: